tisdag 10 november 2009

Besök på Björknäs förskola


Efter lunch är det så dags för Gunillas 3:e förskola – Björknäs. Gunilla har varit verksamhetschef för dessa tre förskolor i snart två år, och förskolorna jobbar en hel del gemensamt, bl.a. med kompetensutveckling. Språkutveckling och dokumentation genom portfolio har varit två stora prio-områden liksom ”våga leda”. Jag har varit och hälsat på här tidigare (och har ett innestående löfte om att få komma hit och prya).

En stor förskola med traditionellt förskolehus som är hopbyggd med ett stort gammalt stenhus. Här arbetar man Fröbel-inspirerat och mycket med att se helheten. ”Först ser jag hur blåbäret växer, sen samlar jag och jag mäter och till slut blir det en blåbärspaj!” Ett annat intressant sätt man arbetar på är Fristyrd lek. Vi får en ingående redovisning av vad det går ut på och hur knäppa alla tyckte att hennes förskola i Jönköping var när de började med det. Men också hur de sakta fick acceptans för arbetssättet när resultatet visade sig. Det hela går ut på att tisdag-torsdag mellan ett och tre bestämmer personalen vilka som ska leka var. Fem barn leker tillsammans, t.ex. i familjevrån. Från början var det ett sätt att motverka mobbing, men nu är det för att få barnen att välja olika kompisar och olika lekar. Och det är mycket positivt. I Björknäs skola, som många barn börjar i senare, märker man just att barnen inte är så fast i vilka de leker med, utan har många olika kompisar. För mig låter fristyrd lek definitivt positivt när jag har fått allt förklarat för mig!

Vi pratar också om barns medbestämmande och hur viktigt det är att det inte får bli ett ”sken-medbestämmande”. Och att ibland är det faktiskt de vuxna, personal och föräldrar, som bestämmer. Till sist går vi ut och tittar på tomten. Här har ett enormt område frigjorts där det tidigare bara fanns taggbuskar och Gunilla pekar och berättar hur de tänkt att ytan ska användas för barnen framöver.

Inga kommentarer: