tisdag 6 april 2010

25 mars 2010 Strandparkens och Stensötans förskola



















Idag träffar jag Elisabeth (bekant för mig sedan hon var rektor i Jarlabergsskolan där mina barn har gått – men nu har hon hand om förskolorna här). Vi ska besöka Strandparkens och Stensötans förskola, men vi träffas i själva skolan. Elisabeth visar på ett pedagogiskt vis, hur svårt det kan vara att göra bra barngrupper och hur hon på olika sätt fått till det bra med åldergruppering mm mellan de två förskolorna. Och hur bra det gick när föräldrarna blev involverade och fick vara med i processen. Älta har i dagsläget fler förskoleplatser än det bor barn här, men det är ju många bostäder planerade. Men det är naturligtvis ansträngande för ekonomin eftersom all fördelning av pengar beror på antalet barn.
Dessutom jobbas det mycket med samverkan mellan förskolan och skolan. T.ex. kommer några pedagoger från förskolan att följa med ”sina” barnen till förskoleklassen och vidare in i skolan. Förskolorna och skolan ligger nära varandra, vilket naturligtvis underlättar ett bra samarbete. Allt finns på gångavstånd.
Efter att ha pratat länge och väl om barngrupper, vilken fördel det skulle vara att ha SALSA-värden med som en faktor i resursfördelningen även i förskolan, att 52-timmarsbarn bara får 39-timmarscheck m.m. går vi över till Strandparkens förskola där barnen sitter och äter. God soppa, det syns, och det bekräftas också av barnen. Efter en kort pratstund med några pedagoger, och rundtitt går vi över till Stensötan. Där är nästan alla barn ute eller på väg ut. Men vi tittar runt och som på så många förskolor är väggarna fulla med pedagogiska finesser blandat med barnens alster. Jag blir glad bara av att titta!

Inga kommentarer: