
Är tillbaks efter dagens förskolebesök på Forellen. Alla dessa förskolebesök vi hittills gjort, ger en bättre insikt i hur Nackas fördelningssystem fungerar. Eller snarare inte fungerar.... Om man gillar rättvisa alltså! Utifrån aspekten resurser efter behov, lika möjlighet till mindre barngrupper, särskild hänsyn till många barn med annat språk. O.S.V.
Forellens förskola ligger i samma byggnad som Lännbo-skolan. Skolan är privat och förskolan kommunal, så det är bara byggnaden man delar. På Forellen finns barn med många olika språk, i dagsläget c:a 25 stycken. Vi träffar Carmen som är platssamordnare på Forellen, och Britt-Marie som är chef för alla kommunala förskolor i Fisksätra (och som vi träffade på Gläntan häromdagen). Carmen berättar om hur hon jobbar med språket med de barn som inte kan ett ord svenska. (Och med föräldrarna också för den delen). Bilder, bokstäver och gester har en central roll. Carmen är (med rätta) stolt hon över en flicka som ska börja förskoleklass nu, och som har gjort hela ”resan” språket och nu faktiskt redan kan läsa. Carmens engagemang går inte att ta miste på! Lycklig är den unge som får henne till förskolelärare!
Vi pratar också om förskolans gård, som samtidigt är ”väg” för boende runt i kring. Problemet är att människor går igenom utan att stänga grindarna efter sig, så personalen måste kolla dessa hela tiden. Och också att man efter varje helg måste städa efter ”fester” som sker under förskolans stängda tid. Man har velat förändra gården, men fått nej från kommunen. Så här känns den diskussion vi tidigare haft på en del förskolor, om vikten av en bra utemiljö, synnerligen aktuell.
Vi tittar runt och nu är det mellis på gång. Vanligtvis äter man i det stora rummet vid köket, som är ljust och luftigt, men idag är det mellanmål på avdelningen. Några barn har redan hunnit ut i vårsolen men på ett ställe sitter ett gäng små barn och väntar. De blir jätteintresserade när vi kommer, och ropar hej hej när vi går. Jag får t.o.m. en kram av en liten tjej.
Forellens förskola ligger i samma byggnad som Lännbo-skolan. Skolan är privat och förskolan kommunal, så det är bara byggnaden man delar. På Forellen finns barn med många olika språk, i dagsläget c:a 25 stycken. Vi träffar Carmen som är platssamordnare på Forellen, och Britt-Marie som är chef för alla kommunala förskolor i Fisksätra (och som vi träffade på Gläntan häromdagen). Carmen berättar om hur hon jobbar med språket med de barn som inte kan ett ord svenska. (Och med föräldrarna också för den delen). Bilder, bokstäver och gester har en central roll. Carmen är (med rätta) stolt hon över en flicka som ska börja förskoleklass nu, och som har gjort hela ”resan” språket och nu faktiskt redan kan läsa. Carmens engagemang går inte att ta miste på! Lycklig är den unge som får henne till förskolelärare!
Vi pratar också om förskolans gård, som samtidigt är ”väg” för boende runt i kring. Problemet är att människor går igenom utan att stänga grindarna efter sig, så personalen måste kolla dessa hela tiden. Och också att man efter varje helg måste städa efter ”fester” som sker under förskolans stängda tid. Man har velat förändra gården, men fått nej från kommunen. Så här känns den diskussion vi tidigare haft på en del förskolor, om vikten av en bra utemiljö, synnerligen aktuell.
Vi tittar runt och nu är det mellis på gång. Vanligtvis äter man i det stora rummet vid köket, som är ljust och luftigt, men idag är det mellanmål på avdelningen. Några barn har redan hunnit ut i vårsolen men på ett ställe sitter ett gäng små barn och väntar. De blir jätteintresserade när vi kommer, och ropar hej hej när vi går. Jag får t.o.m. en kram av en liten tjej.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar